İkinci el arabası olanlara kötü haber. Yıllar sonra ilk kez oldu
İkinci el arabası olan vatandaşları üzecek bir detay daha ortaya çıktı. Yıllar sonra ikinci el araç piyasasında bir ilk gerçekleşti.
İkinci el piyasasında durgunluk sürüyor. Birçok vatandaş araç almak yerine kiralamayı tercih ediyor. Çok sayıda vatandaş ise elindeki parasını mevduat hesabında değerlendiriyor. Tüm bunlarla birlikte ikinci el piyasasında dikkat çeken bir gelişme daha yaşandı.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, 2024 yılında ikinci el araç pazarının zorlu geçeceğini belirtti. Yalçın, sıfır kilometre araç fiyatlarının sabit kalmasını ve kampanya savaşlarının yıl sonuna kadar süreceğini tahmin ediyor. Ayrıca, mevduat faizlerinin yüksek kalması ve kredi erişiminin kısıtlı olması durumunda, ikinci el araç pazarının daha da zorlanacağını ifade etti.
Sıfır kilometre otomobillerdeki kampanyalar ve kredi erişimindeki zorluklar, ikinci el otomobil satışlarını olumsuz yönde etkiledi. Uzmanlar, yılın ikinci yarısında sıfır kilometre otomobillerdeki kampanya savaşlarının devam edeceğini ve ikinci el pazarındaki durgunluğun süreceğini öngörüyor. Yılın ilk altı ayında devri yapılan otomobil sayısı, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 17,7 azalarak 3 milyon 224 bin 873 adede düştü.
Haziran ayı sonuçları, ekonomi yönetiminin Orta Vadeli Program kapsamında aldığı önlemlerin, krediye dayalı ikinci el satışlar üzerindeki etkisini gösterdi. Bu dönemde pazarın daralmasına, 7 Temmuz’da yürürlüğe girmesi planlanan ancak ertelenen GSR2 yönetmeliği nedeniyle markaların sıfır kilometre araçlarda yaptığı ek indirimler ve 8 Temmuz’dan itibaren Çin’den gelen araçlara uygulanan yüzde 40 ilave gümrük vergisi de katkıda bulundu.
İkinci el otomobil satışlarında “en düşük haziran” rakamı, en son 2019 yılında 399 bin 916 adet olarak gerçekleşmişti.
ARTIŞ HIZI YAVAŞLADI
İkinci el araç pazarındaki aylardır devam eden durgunluk, fiyat artış hızını da yavaşlattı. TÜİK verilerine göre, Ocak-Haziran 2024 döneminde enflasyon yaklaşık yüzde 25 artarken, dolar/TL kuru yüzde 10 yükseldi. Buna karşın, ikinci el otomobil pazarında fiyat artışı yalnızca yüzde 6 seviyesinde kaldı. Haziran ayında ise durgunluk en yüksek seviyeye ulaşarak, ikincil el araç pazarında model bazında 2 ila 4 arasında fiyat düşüşleri yaşandı; bu düşüşler özellikle orta ve üst segment modellerde belirgin oldu.
FIRSAT OLABİLİR Mİ?
İkinci el araç platformu VavaCars’ın Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, Haziran ayında taşıt kredisi ve taksitli kredi kartı ödemelerindeki daralma nedeniyle tüketici talebinde bir yavaşlama yaşandığını belirtti. Eski üretim sıfır araçlardaki büyük kampanya ve indirimlerin de bu yavaşlamayı etkilediğini ifade eden Gözelekli, tüm bu gelişmelerin fiyat düşüşüne yol açan talep daralmasının, aynı zamanda biriken ve ertelenen talep anlamına geldiğini vurguladı. Bu durumun, ikinci el araç alımında bir fırsat dönemine girildiğini öngördüğünü söyledi.
KAMPANYA SAVAŞLARI
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, Temmuz ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarının 100 bin adet civarında kapanarak mevcut temposunu sürdüreceğini belirtirken, 2024 yılı boyunca ikinci el araç pazarının satışlar açısından zorlu bir dönem geçirmeye devam edebileceğini ifade etti.
Yalçın, ”Mevduat faizleri bu şekilde yüksek kalmaya devam eder, kredi muslukları açılmaz ve döviz kuru stabil seyrini korursa sıfır kilometre araç fiyatlarının çok fazla artacağını düşünmüyorum. Yılın ilk yarısında gördüğümüz kampanyalar bu pazar koşullarında yıl sonuna kadar devam edecek yani kampanya savaşları sürecektir. İkinci elde ise işler oldukça zor. Sıfırdaki kampanyalar ikinci eli doğrudan etkiliyor ve 0 km ile 2. el arasında fiyat makasının daralmasına neden oluyor” değerlendirmesinde bulundu.